Ali veste, kaj je ortoreksija?

8.2.2015

Ortoreksija nervoza ali obsedenost z zdravo hrano in pravilno prehrano je nova oblika prehranskih motenj, pojavlja pa se pri ljudeh, ki s prehrano želijo izboljšati zdravje. Uživanje zdrave hrane je vsekakor koristno, toda nekateri to znano dejstvo priženejo do te skrajnosti, ko zdrava prehrana postane obsedenost.

Takrat ukvarjanje z zdravo hrano preraste okvire izbranega življenjskega sloga in začne omejevati posameznikov vsakdan, vse dokler ne privzame razsežnosti motnje. V iskanju načina, da bi živeli in jedli bolj zdravo, ljudje z ortoreksijo razvijajo lastna pravila prehranjevanja.

Stroga pravila prehranjevanja

Poskusi vztrajanja pri samovsiljenem novem prehranskem režimu jim jemljejo vse več časa in kmalu takšne osebe začnejo načrtovati obroke za nekaj dni vnaprej. Ker ne morejo jesti hitre hrane, ki je dostopna na vsakem koraku, začenjajo obroke vsakodnevno nositi s seboj. Sestavin za njihove obroke tudi ne prodajajo v vseh trgovinah, pač pa je treba za nakup vsakdanje hrane opraviti veliko poti in ne nazadnje porabiti veliko denarja. Potem je tu še priprava hrane, njeno kombiniranje in odmerjanje ustreznih količin. To še nekako gre, če oseba živi sama, sicer pa posledice uvedbe zdrave prehrane kmalu občutijo vsi družinski in drugi člani skupnosti. Poznam primer, ko je lastnikovo zavezanost vegetarijanskemu načinu prehranjevanja na lastni koži čutil tudi njegov pes, ki posledično v skledo s svojim imenom nikoli ni dobil mesa.

Svetniški sij

Strogo in slepo držanje samodoločenega prehranskega režima za te ljudi nikakor ni pomeni bremena, pač pa jim dviga samozavest, zaradi česar se začenjajo čutiti večvredne. "Nekdo, ki dan preživi ob tofuju in biskvitih brez sladkorja, se lahko počuti enako svetniško, kot če bi vse življenje posvetil pomoči brezdomcem," pravi Steve Bratman, zdravnik, ki je leta 1997 prvi opazil ortoreksijo. Ljudi z ortoreksijo pa na drugi strani vsakič, ko občutijo željo po "prepovedani" hrani, muči občutek krivde, to pa jih sili v samokaznovanje s še ostrejšimi pravili ali vzdržnostjo. Gre za podobno obnašanje kot pri osebah, ki trpijo za bulimijo ali anoreksijo, le da te skrbi količina zaužite hrane, ljudi z ortoreksijo pa njena kakovost.

Nevrotičen odnos do hrane

Ko se oseba odloči za omejevalno prehransko "politiko", mora posvetiti veliko pozornosti hrani in vsemu, kar je povezano z njo, dokler tak režim ne postane navada. To prehodno obdobje lahko traja več tednov, toda potem, ko se oblikuje navada, bi se morala pozornost, ki jo namenjamo hrani, znatno zmanjšati.

Potemtakem nekaj tednov, ki jih namenimo oblikovanju novih prehranskih navad, še ne pomeni ortoreksije. Da bi se ta razvila v motnjo, so potrebni še nekateri dejavniki. Vsak dan nas zasipajo z novimi informacijami o tem, kaj je za nas "dobro" in kaj "slabo". Prijatelji živali in genetska modificiranost hrane dodatno otežujejo našo odločitev, kaj bi morali jesti, mnogi pa so prepričani, da vse to vodi k nevrotičnem odnosu sodobne zahodne družbe do hrane.

Zmernost!

To seveda ne pomeni, da bi morali popolnoma zanemariti vse nasvete, ampak le to, da bi morali do tega imeti zdrav odnos in upoštevati pravo mero. Kot pri drugih stvareh je rešitev v zmernosti. Spremembe v načinu prehranjevanja je treba uvajati postopoma in na način, ki ustreza našemu osebnemu okusu in življenjskemu slogu. Zdrava prehrana bi morala pozitivno vplivati na zdravje, ne da bi pri tem vplivala na odnose z drugimi ljudmi, ali pa nas kakorkoli omejevati.

Številni zdravniki še vedno niso najbolje seznanjeni s to motnjo. Če menite, da vi ali vaš bližnji trpi za to motnjo, se je najbolje obrniti k specialistu za motnje hranjenja.

Če sumite, da bi lahko imeli to bolezen, rešite naslednji test:

  • Ali o zdravi hrani razmišljate več kot tri ure na dan?
  • Ali že danes načrtujete, kaj boste jedli jutri?
  • Ali vam je pomembnejša koristnost hrane kot zadovoljstvo, ki ga prinaša?
  • Ali ukvarjanje s kakovostjo vaše prehrane moti kakovost vašega življenja?
  • Ali postajate čedalje strožji do sebe?
  • Ali se odpovedujete hrani, v kateri ste prej uživali, v korist tisti, za katero menite, da je zdrava?
  • Se počutite bolj samozavestne, ko jeste zdravo hrano? Ali gledate zviška na vse, ki tega niso   sposobni?
  • Se počutite krive, kadar jeste hrano, ki vam je všeč, ni pa vključena v vaš prehranski režim?
  • Ali se zaradi vašega način prehrane umikate iz družbe?
  •  Ali vas uživanje "prave" hrane pomirja?

Pozitiven odgovor na štiri vprašanja pomeni, da je skrajni čas, da se sprostite, ko gre za prehrano, vsak rezultat nad tem pa pomeni, da ste nevarno blizu obsedenosti z zdravo hrano. In ne pozabite, najboljši način, kako se izogniti takšnim motnjam, ki so davek sodobnega življenja, je, če uživanje zdrave hrane za vas ni naloga, ki jo morate izpolniti, ampak nekaj prijetnega in sproščujočega.

 

Avtorica: Tili Kojić

Vir: viva.si


KOMENTARJI

HEY! SPREJMI NAŠE PROTEINSKE PIŠKOTKE

Piškotki ti omogočajo boljšo uporabniško izkušnjo in dajo pomembne podatke za izboljšanje spletne strani. Več o piškotkih

OK