Zaradi izčrpanosti lahko pride do poškodb.

Utrujenost in izčrpanost zaradi športne vadbe

31.12.2014

Sestavni del vsakega vadbenega procesa je tudi odmor. Odmor je nujno potreben za revitalizacijo organizma pred ponovnim naporom. V tem času se v telesu obnovijo goriva potrebna za energijske procese, v organizmu se ponovno vzpostavi hormonsko ravnovesje in zacelijo se mikrotravme. Če strnemo: med počitkom oziroma obnovo, se v telesu odvijajo prilagoditveni procesi, ki se preko trenažnega procesa odražajo kot lažje premagovanje napora - boljše forme.

Zaradi preje omenjenih dejstev, je torej nujno, da vemo, kdaj si privoščiti počitek in da zaradi tega ne smemo imeti slabe vesti. Utrujenost in izčrpanost sta tista mejnika v naporu, ko je nadaljevanje aktivnosti pri enaki intenzivnosti nemogoče oziroma nevarno.

V nasprotju z utrujenostjo je izčrpanost veliko bolj splošni in dolgotrajnejši pojav. Običajno je razlog za izčrpanost dolgotrajen napor in izčrpavanje glikogenskih rezerv, ki lahko v primeru daljšega časovnega obdobja (nekaj dni) poruši hormonsko ravnovesje, kar lahko pripelje tudi do pretreniranosti.

Pretreniranost pa je pojav, ki nastopi zaradi neuravnovešenosti med naporom in počitkom. Ločimo kratkotrajno in dolgotrajno pretreniranost. Kratkotrajno lahko z zmanjšanjem intenzivnosti in obsega vadbe ter primerno prehrano odpravimo v največ dveh tednih. Vidni pokazatelj kratkotrajne pretreniranosti je povečanje frekvence srca v mirovanju. Vadeči enako obremenitev premaguje z večjim naporom.

Pri dolgotrajni pretreniranosti pa gre za porušenje hormonskega delovanja in delovanja vegetativnega živčevja ter lahko traja tudi več mesecev.  Športniku se močno zmanjša zmogljivost za premagovanje napora, zmanjša se apetit, pojavi se izguba telesne teže. Nenehno je prisoten občutek izčrpanosti, razdražljivosti, motivacija za vadbo se močno zmanjša ... Za odpravo dolgotrajne pretreniranosti je običajno potrebno  zmanjšati količino vadbe, poskrbeti za sprostitev, kakovostno prehrano in motivacijo.

Lahko pa se zaradi pretreniranosti in izčrpanosti soočimo s poškodbami ali bolezenskim stanjem. Zato je pomembno, da vsako vadbo načrtujemo, ji prilagodimo režim prehrane in rehidracije ter tudi počitka. Smotrna je uporaba prehranskih dopolnil, ki zmanjšujejo vadbeni stres, oziroma omogočijo hitrejšo revitalizacijo mišičja in živčevja. Ker gre za ekstremne procese, je načrtovanje vadbe pametno prepustiti strokovnjakom in jih vključiti vanjo.

Avtor: Anže Avbelj


KOMENTARJI

HEY! SPREJMI NAŠE PROTEINSKE PIŠKOTKE

Piškotki ti omogočajo boljšo uporabniško izkušnjo in dajo pomembne podatke za izboljšanje spletne strani. Več o piškotkih

OK