Kalčki - biološko pridelana živa hrana

Kalčki

26.1.2014

Kalčki so biološko pridelana živa hrana z visoko hranilno vrednostjo - vsebujejo dragocene beljakovine, encime, klorofil, minerale, rudnine ter vitamine (C, A in E ter vitamini iz skupine B).S kaljenjem minerali iz semen postanejo lažje dostopni, poveča pa se tudi prebavljivost semen, kar zlasti velja za semena stročnice, saj se snovi, ki povzročajo napenjanje, razgradijo.

Pozimi, ko je zaradi pomanjkanja sveže zelenjave teže priti do vitaminov in mineralov, si jih lahko z gojenjem kalčkov pridelamo kar doma – na kuhinjskem pultu,okenski polici …

Katera semena so primerna za kaljenje

Kalimo semena, ki so namenjena prav kaljenju, na voljo pa so v trgovinah z zdravo hrano in semenarnah. Primerna so tudi vsa ekološko pridelana semena,zlasti semena stročnic in žit, ki jih navadno kupujemo za kuhanje. Semena skrbno preberemo; med njimi ne sme biti polomljenih in zdrobljenih. Nikoli ne kalimo klasičnih, razkuženih semen, ki jih prepoznamo po rožnati obarvanosti in oznaki na nalepki.

Semena kalimo na sobni temperaturi (od 19 do 22 ºC). Semena križnic (ohrovt, gorčica, ogrščica, brokoli) gojimo na svetlobi, druga semena pa za kaljenje ne potrebujejo svetlobe. Kaljenja traja največ teden dni, čas pa je odvisen od vrste semen in od dolžine poganjkov; poganjki sončničnih semen merijo samo pol centimetra, poganjki fižola mungo pa tri centimetre ali več.

Semena za začetnike in izkušene

Kalimo lahko semena vseh vr¬st žit, stročnic in križnic. Za začetnike so še posebno primerna semena pšenice, rži, leče, soje, fižola mungo in azuki, lucerne, kreše in ajde. Ko smo izkušenejši, lahko kalimo tudi semena koriandra, komarčka, čebule, pora, radiča, čemaža in celo mandeljnov.

Kaljenje v kozarcu

Kalčke lahko kalimo v skrbno opranem steklenem kozarcu za vlaganje. Potrebujemo še kos gaze in elastiko. V posodici temeljito speremo semena – zadnja voda mora biti povsem čista. Nato semena vsujemo v kozarec in nalijemo toliko mlačne vode, da so vsa zrna dobro pokrita. Semena pustimo stati čez noč. Kozarec z žitnimi semeni napolnimo do četrtine, pri kaljenju drugih semen pa naj voda sega največ dva centimetra visoko. Kozarec pokrijemo, gazo pa pritrdimo z elastiko. Zjutraj vodo odlijemo, skozi gazo nalijemo svežo vodo sobne temperature in znova odcedimo. Kozarec malce nagnemo, da odteče vsa voda. Nagnjen kozarec postavimo v večjo posodo ali cedilo in ga postavimo na temno mesto. Kalčke spiramo zjutraj in zvečer. V kozarcu lahko kalimo vsa semena razen tistih, ki se obdajo s sluzjo (gorčica, ogrščica in vrtna kreša).

Kaljenje v kalilniku

Kaljenje v kalilniku je lažje. Na trgu je več vrst kalilnikov, navadno pa so sestavljeni iz več pladnjev in iztočnega kanala. Na voljo so tudi avtomatski električni kalilniki, ki zalivajo namesto nas. Kalilnike prodajajo v trgovinah z zdravo hrano, specializiranih trgovinah, nekaterih trgovskih centrih in v spletnih trgovinah.

Semena stresemo na kalilne pladnje in na zgornjega nalijemo vodo. Količino semen in vode prilagodimo priloženim navodilom. Semena prelivamo z vodo dvakrat na dan, najbolje zjutraj in zvečer. Redno izpiranje semen je nadvse pomembno, saj preprečuje plesnenje. Pridelek poberemo po dveh do sedmih dneh. Kalčke razprostremo po kuhinjski krpi in počakamo, da se povsem posušijo. Šele nato jih spravimo v zaprte posodice in jih shranimo v hladilnik, kjer zdržijo do sedem dni.

Kalilniki so primerni za kaljenje vseh vrst semen, še posebno za semena križnic, saj se v stiku z vodo obdajo s sluzjo in bi se v kozarcu sprijela v kepo.

Kalčki so najkoristnejši surovi

Kalčke večinoma uživamo surove ali pa jih jedem dodamo ob koncu kuhanja, saj se tako ohrani največ hranljivih snovi. Kalčke stročnic je koristno podušiti, saj se s kuhanjem v njih poveča delež beljakovin. Kalčki so primerni za pripravo solat, sendvičev, juh, zelenjavnih enolončnic,namazov in vzhodnjaških jedi. Kalčki lucerne so primerni za sveže solate,krompirjeve in jajčne jedi ter kot dodatek k skuti. Kalčki fižola mungo so odlični v riževih, prosenih in ješprenjevih jedeh. Pšenične kalčke dodajamo žitom za zajtrk in žitnim solatam. Ajdovi kalčki so skoraj brez okusa, zato jih je treba začiniti.

Avtor: Karmen Pustavrh Monroe

Vir: viva.si

 


KOMENTARJI

HEY! SPREJMI NAŠE PROTEINSKE PIŠKOTKE

Piškotki ti omogočajo boljšo uporabniško izkušnjo in dajo pomembne podatke za izboljšanje spletne strani. Več o piškotkih

OK